Vanliga Frågor

Avbokningar – kompensation ?

Avbokning av planerat uppdrag måste göras minst 7 dagar i förväg för att undvika debitering. Vid avbokning senare än så debiteras 500 kr ex. moms.

Alla avbokningar som ej är akuta måste ske minst 2 arbetsdagar innan den ordinarie städningen för att inte full kostnad ska utgå.

Akuta avbokningar uppstår vid snabbt insjuknande hos kunden där de måste vara hemma och pga. smittorisken ej kan ta emot Carolas Hem och Företagsservice personal. Akuta avbokningar ska göras via sms/telefon till numret +46 739 75 00 93.

Vid akuta avbokningar såsom t.ex. vid sjukdom så skall detta meddelas senast två timmar innan planerad städtid. Om kunder meddelar oss senare än 2 timmar full debitering tillkommer.

Flytta städningen -Ni kan självklart flytta på städningen om ni meddelar oss i god tid.

 

Erbjuder ni andra hushållsnära tjänster förutom städning som jag kan lägga till på mitt abonnemang?

Ja, vi har tillvalstjänster. Vi kan exempelvis sortera och vika tvätt, stryka, byta lakan, bädda, diska, putsa fönster mm. Har du andra behov får du gärna fråga vid bokning.

Får jag alltid samma städerska om jag abonnerar?

Om du är abonnemangskund med ett fast schema får du en återkommande städerska. Dock reserverar vi oss rätten att skicka en ersättare när hon är sjuk eller har andra förhinder. Vi försöker se till att meddela dig detta i tid.

Har ni referenser?

Ja, vi har både företags- och privatkunder som vi kan referera till. Vi är säkra på att du kommer bli nöjd med din städning och vi blir mycket glada om du rekommenderar oss till dina vänner och bekanta som många andra har redan gjort: Läs gärna om våra omdöme via Reco.se

Hur betalar jag?

Du betalar i efterhand mot faktura. Vid beställning av andra tjänster sker löpande fakturering så fort tjänsten är utförd.

Hur blir jag kund hos er?

Fyll i ett kontaktformulär på vår hemsida, maila eller ring till oss så kontakta vi er inom kort.

Hur jobbar vi med GDPR?

GDPR
Vi följer lagstiftningen angående era personuppgifter som träder i kraft från 25 maj 2018.
Lagen är tänkt att skydda era personuppgifter. GDPR står för General Data Protection Regulation.

Vi samlar inte in mer information om er än nödvändigt för att kunna behandla kundfakturor och rut-avdrag.

Uppgifter vi har om er efter att ni har beställt en tjänst hos oss är (personnummer gäller bara om ni använder er av rut-avdraget)

Personnummer
Ev. telefonnummer
Ev. Mailadress
För- och efternamn
Bostadsadress
Enligt bokföringslagen måste vi spara all bokföring i 7 år, därför kommer ert personnummer om ni använt er av rut-avdraget att finnas i vår bokföring.
Efter det kommer vi radera uppgifterna om er.
Vi använder oss av ett stort och erkänt bokföringssystem (Visma Spcs)

Vi säljer inte eller vidarebefordrar uppgifter om er till ytterligare part, utan behåller uppgifter om er med sekretess. Inga obehöriga har tillgång till vårt system för information om kunder och anställda.

Måste jag binda upp mig för en viss tid?

Det finns inget sådant krav. Däremot kan du själv välja att binda upp dig för att få ett förmånligt erbjudande. Fråga oss så berättar vi mer.

Vad är RUT avdrag?

Självklart har vi RUT, det skatteavdrag du får när du anlitar ett seriöst städbolag. Det innebär att du bara betalar hälften av kostnaden, den andra delen får du av Skatteverket i form av sänkt skatt, s k skattereduktion.

Du ska bo i bostaden där arbetet utförs eller ha den som fritidsbostad, men du även få skattereduktion för städning i dina föräldrars bostad.

Du kan sammanlagt göra avdrag upp till 50.000 kronor per år för husarbete (dvs städning och ROT-tjänster som snickare och hantverkare) per person och år. Det innebär att du kan få skattereduktion upp till max 25.000 kronor.

När du betalat din faktura till oss ansöker vi om RUT-avdrag hos Skatteverket, så det sker automatiskt.

För att kunna göra ansökan behöver vi ha ditt personnummer. Vi hanterar personuppgifter enligt GDPR regler.

När ansökan kommit in får du ett meddelande av Skatteverket om hur stort belopp du har fått i preliminär skattereduktion.

Om du är osäker på hur mycket utrymme du har kvar, t ex för att du gjort ombyggnader på din bostad under året, kan du begära ett intyg från Skatteverket. Vi som leverantörer kan inte begära ut intyget, men vi hjälper dig gärna.

Länk till Skatteverket

startsida

Vad behöver jag förbereda?

När det gäller hemstädning ser vi gärna att du plockar under leksaker, kläder samt övriga föremål och gör ytorna tillgängliga. På så sätt får vi en möjlighet att disponera arbetstiden effektivt. I annat fall kan vi komma att behöva extratid för att klara samtliga städmoment.

Vad blir pris påslag för kvälls, nattid, söndag och heldagstid arbete ?

Påslag :

  • Kvälls- och nattid (kl 18-06) sker ett påslag på 25 kr/tim.
  • Sön- och heldagstid (från kl 06 lördag och 18 dag före heldag till kl 06 dagen efter sön- och heldagen) sker ett påslag på 45 kr/tim.
  • Stor-helgs tid sker ett påslag på 85 kr/tim.
Vem står för städmaterialet?

När det gäller hemstädning så är det vanligtvis kunden som står för material och utrustning. Den kostnaden är nämligen inte inräknad i timpriset. Vill du att vi tar med oss eget material eller köper in åt dig får du gärna specificera det när du bokar in. Det blir en separat kosnad.

När det gäller storstädning, flyttstädning, byggstädning eller visningsstädning till fast pris brukar material och utrustning ingå (om inte vi har kommit överens om något annat).  När vi debiterar per timme betalar kunden extra för städmaterial ev. för transport.